'T ZIT IN DE SACOCHE

Vroege oogst in september 2015
Vroege oogst in september 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

We zijn bijzonder tevreden ...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De cuvée's "Roussillon" van traiteur Fonteyne The Kitchen begonnen reeds in 2011, vermoedelijk in de late zomer, op het kantoor van de "management". Voordien bestond onze samenwerking uit het verdelen door de traiteur van één of twee van mijn "eigen wijnen", onder meer Cuvée l'Eglise de Coume Majou 2006, die veel sukses gekend heeft.

 

Men heeft mij dan een challenge voorgesteld: "huiswijnen" voor Fonteyne The Kitchen samenstellen, onder verschillende vormen (varietal wines, appellation-wijnen, vin de France ...), op basis van mijn eigen druiven natuurlijk; ik ben geen "négociant".

 

Ik denk dat we dit jaar aan onze vijfde rosé toe zijn en ik ben bijzonder tevreden. De schotels die door Fonteyne voorgesteld worden nemen altijd een "light" stijl aan, maar vertonen ook een grote verscheidenheid: Oosters, "fusion", internationaal, terroir, Belgisch  ... De bedoeling van deze rosé is heel duidelijk gastronomisch: het is een échte wijn, met complexe aroma's, veel structuur in de mond en - ja - zelfs een beetje "tannienen" op nadronk. 

 

Op de markt vindt men ook zogenaamde "rosés de piscine", die aperitief en "garden-parties" als doel hebben. Hiervoor gebruikt men gisten die de sterk aromatische elementen bevorderen: banaangeur, "zure beertjes", "zoete neuzen" ... noem maar op. Wij hebben voor het omgekeerde geopteerd. Het gaat eigenlijk meer om een soort elegante witte wijn, met een rosétintje erbij en enkele druiventannienen op afdronk. Mijn enige toegeving is de lichte kleur. Diep getinte rosé's zijn momenteel niet in zwang

 

Er bestaan verschillende manieren om de kleur van een rosé te beïnvloeden. De beste, vind ik, is om van meet af aan alles te doen om de kleur zo subtiel mogelijk te houden. Een latere ontkleuring is altijd mogelijk maar, volgens mij, uit den boze. Wij doen daar NIET aan mee (actieve kool, nylon-derivaten, extra-sulfiteren, speciale filtratiemethodes ...). 

 

Mijn persoonlijke degustatie-tips: niet te fris (13-15°C is OK), uit een groot glas, en in combinatie met zeevruchten, bouillabaisse, Middellandse Zeevis, dragon ("béarnaise" onder meer), ansjovisjes, curcuma en kerrie ... 

 

Ik wens niet in technische details verdwaald te geraken, maar een roséwijn moet een beetje tegen oxidatie beschermd worden, zeker als het een paar dagen op de rekken in een winkel blijft staan. Wij hebben een aandachtige filtratie toegepast, een absoluut hermetische afsluiting verzekerd (schroefdop met inerte tin-laag op de dichting) maar slechts heel weinig sulfieten toegevoegd (totaal SO2 < 20 mg/liter). Ik heb deze cuvée überhaupt niet "ontgast": het koolzuurgas dat tijdens de gisting ontstaat verleent een zekere frisheid aan de wijn en ik heb die bewaard. Bij warm weer kan een lichte natuurlijke pareling ontstaan.

 

Ik hoop dat jullie even veel plezier aan deze wijn zullen beleven als ik. 

 

 

 

Write a comment

Comments: 0