IN WEMMEL, "AFTER ALL THESE YEARS" ! 

Markt 63, Wemmel
Markt 63, Wemmel

 

 

 

 

 

Toen ik voor het eerst

in Wemmel kwam wonen

bestond dit allemaal nog niet.

 

 

 

 

 

 

 

Ik nam het pand, gelegen op de Brusselse steenweg, in beslag tijdens de eerste dagen van juni 1989. Dat voorjaar, maar vooral de zomer die daarop volgde, werd gekenmerkt door een uitzonderlijk aangenaam weer. Elke avond tot laat in september werd er op de barbecue gegrild: het moest wel, ik had nog geen gasfornuis geïnstalleerd! En in de herfst kwam mijn setter erbij, de trouwe Nelson.

 

De "Markt" was toen nog grotendeels onbebouwd en alleen op zondag kwam er wat volk ... voor de wekelijkse markt, uiteraard. Het is daar dat Virginie haar melktanden voorgoed naar de knopen hielp, met de medeplichtigheid van uw dienaar en van de snoeptent, waarbij ze gretig elke week een kolossale hoeveelheid zoetigheid kocht.

 

Ik moet bekennen dat ik in het algemeen - waar dan ook -  geen voorstander ben van gemeentelijke "nieuwbouw-projekten", waarschijnlijk één van mijn "old-fashion" karaktertrekken.  Toch is het geheel in Wemmel zeker een sukses te noemen: de gebouwen zijn statig en mooi, het bouwmateriaal is prachtig, alles bezit een aura en een indruk van harmonie die er mogen zijn. Marcel Van Langenhove, zijn voorgangers en zijn opvolgers, mogen trots zijn op die verwezenlijking. 

 

Ik heb Wemmel verlaten toen ik in de Roussillon wijnboer geworden ben, hoewel mijn broer Thierry nog steeds op de Limburg-Stirumlaan woont. Maar het mooiste - voor mij - moest nog komen. 

 

Fonteyne the Kitchen heeft er einde 2015 een nieuwe winkel en eethuis geopend. Ik heb verleden dinsdag een bezoek gebracht aan de zaak, en er kennis gemaakt met de chef, die mij voorgesteld werd door ... Bram De Keyser. Laatstgenoemde is één van de vaste medewerkers van de management team bij Fonteyne maar is vooral de zoon van Prof. Jacques De Keyser, een jaargenoot van mij, intussen hoogleraar neurologie, maar ook diensthoofd in het AZ Brussel en, denk ik, Decaan van de fakulteit geneeskunde aan de VUB. Such a small world

 

De reeks zacht belichte flessen die U onder de toonbanken ziet staan zijn grotendeels afkomstig van mijn wijnranken!

Fier als een gieter, de Luc! 

(NB: al onze flessen zijn U.V.- licht bestendig)

 

Maar daar bleef het niet bij. Een andere vriend uit onze studententijd, gastro-enteroloog Peter Buydens, kam er met mij eten! Hij kon via de "entrée des artistes" zijn intrede doen en het is samen dat we een selectie uit de voorgestelde gerechten geproefd hebben. Iedereen weet dat Fonteyne the Kitchen bekend staat voor zijn resoluut moderne, lichte en inventieve keuken. Ik heb dan ook Bram de opdracht gegeven een "groot bord" voor mij samen te stellen. Deze formule laat toe om 5 verschillende porties in één schotel geserveerd te krijgen. Slurp, miam.

 

Neen, ik heb geen wijn gedronken - mijn kort verblijf in België was bezaaid met professionele ontmoetingen en ik moest er veel met de wagen rijden - maar Peter wel .... met mate.

 

Ik wens de hele team veel sukses en hoop dat Wemmel, maar ook de hele "Rand",

zodoende in kontakt met mijn wijnen zal komen ! 

 

 

Write a comment

Comments: 1
  • #1

    Bruyland Erik (Sunday, 07 February 2016 11:01)

    Blij te vernemen dat je in je vroegere verblijkplaats Wemmel was "Le nouveau Wemmel" heb ik zelf nog niet gezien. Ik zal Wemmel eens bezoeken.